Rój
Hive
Rok pierwszego wydania: 2001
Liczba graczy: 2
Wiek: od 9 lat
Czas gry: ok 20 min.
Projektant: John Yianni
Kategoria: abstrakcyjne
Mechanika: tile placement
Ocena BGG: 7.37 (14487 użytkowników)
Wydawca: G3
Polskie wydanie
Dodatki: Rój: Komar : Rój: Biedronka : Rój: Stonoga
Opis gry
Rój jest logiczną grą dla 2 graczy w wieku od 9 lat. Celem gry jest otoczenie królowej przeciwnika. Każdy gracz ma 11 płytek przedstawiających 5 różnych owadów. Gracze wykonują swoje ruchy na zmianę. W swoim ruchu mogą albo dołożyć owada do roju, albo przesunąć jedną z wcześniej zagranych płytek.Każda płytka posiada unikalny sposób poruszenia (jak w szachach) naśladujący ruch przedstawionego na niej owada. Na przykład, konik polny jest jedynym owadem potrafiącym przeskakiwać inne płytki.
Proste reguły i ogromna ilość dostępnych kombinacji sprawiają, że Rój jest prawdziwym wyzwaniem dla graczy ceniących sobie intelektualną rozrywkę. Gracze muszą wykazać się umiejętnościami strategicznego planowania, taktycznego myślenia i wyobraźni przestrzennej. Kluczem do zwycięstwa jest sprytne atakowanie królowej przeciwnika i pozostawienie wystarczających odwodów do obrony własnej.
Elegancka torba służąca do przechowywania płytek sprawia, że grę łatwo się przenosi i przechowuje, a niewielkie rozmiary i brak planszy umożliwiają rozgrywkę praktycznie w każdym miejscu.
Rój został uznany przez MENSA za najlepszą grę umysłową 2006 roku!
Skrócone zasady
Cel i zarazem koniec gry: Otoczyć Królową przeciwnika dowolnymi owadami.Gracze na zmianę wykładają bądź poruszają swoje owady, obowiązuje jednak kilka obostrzeń:
- Zasada wolności ruchu. Dotyczy ona niektórych owadów i oznacza tyle, że mogą one wchodzić w miejsca gdzie da się je wsunąć (czyli do których droga prowadzi przez minimum dwa wolne pola będące obok siebie)
- W pierwszym ruchu oba owady należy dołożyć tak by się stykały brzegami,
- W każdej kolejnej turze owady wykładać na stół można tylko tak by nie dotykały brzegami owadów przeciwnika,
- Najpóźniej w czwartym ruchu należy wyłożyć królową,
- Owadów nie można poruszać dopóki nie wyłoży się swojej Królowej,
- Owad nie może oddzielić się od roju.
Ruch owadów:
KRÓLOWA (pszczoła) - porusza się w dowolnym kierunku, o jedno pole.
ŻUK - tak jak Królowa, porusza się o jedno pole w dowolnym kierunku, ale może on także wchodzić na inne owady. Żuka nie obowiązuje zasada wolności ruchu - może wchodzić w pola otoczone przez inne owady.
KONIK POLNY - skacze ze swojego miejsca na pierwsze wolne miejsce w linii prostej, ponad połączonymi owadami.
PAJĄK - Pająk porusza się dokładnie o trzy miejsca wokół roju. Musi też przemieszczać się w jednym kierunku (w jednym ruchu nie może się cofać po swoich śladach). Ponadto nie może odrywać się od roju - wszystkie trzy miejsca przez które przechodzi muszą się łączyć z innymi owadami.
MRÓWKA - Mrówka może poruszać się do jakiegokolwiek miejsca wokół roju, ale musi przestrzegać zasady wolności ruchu. Taka ruchliwość mrówki sprawia, że jest najcenniejszym owadem w grze.
BIEDRONKA - owad z dodatku. Porusza się dokładnie o trzy pola - dwa po roju (na płytkach innych owadów) a na koniec schodzi na poziom roju przylegając do co najmniej jednego owada i tam pozostaje.
KOMAR - owad z dodatku. Porusza się tak jak jeden z owadów do których przylega (gracz wybiera który).
STONOGA - owad z dodatku (właściwie to Prosionek). Może się ruszyć o jedno pole lub poruszyć sąsiedniego owada (dowolnego) o dwa pola o ile nie był on ruszany w poprzedniej turze przez przeciwnika. Blokuje też tym samym możliwość poruszenia tego owada w najbliższej turze przeciwnika.
Źródło: BoardGameArena.com
Opinie użytkowników
Nie ma jeszcze żadnej opinii.