Senet
Rok pierwszego wydania: -3500
Liczba graczy: 2
Wiek: od 6 lat
Czas gry: ok 30 min.
Kategoria: abstrakcyjne, kościane
Ocena BGG: 5.87 (353 użytkowników)
Polskie wydanie
Opis gry
To popularna w starożytnym Egipcie gra planszowa dla dwóch osób, a jej początki datuje się na ok. 3500 lat przed naszą erą, co czyni ją najstarszą znaną grą planszową świata. Znak warcabnicy z pionami występuje już w najstarszych hieroglifach. Zamiast znanych obecnie kostek do gry używano patyczków.Dokładne oryginalne zasady tej gry nie są znane. Nie znaleziono na ten temat żadnych zapisów, a zasady próbowano rekonstruować poprzez ilustracje i domysły. Dwaj historycy R.C. Bell i T. Kendall zaproponowali zasady, które najczęściej stosowane są w grze SENET obecnie.
Skrócone zasady
CZTERY PATYCZKI ZAMIAST KOSTKI - Rzucone patyczki określają, jak daleko można przesunąć kamień podczas swojej kolejki. Zliczamy patyczki skierowane jasną stroną w górę (wyniki mogą być: 1, 2, 3 lub 4). Jeśli żaden nie pokaże jasnej strony - to jest liczone jako wynik 5. Rzucenie wartości 1, 4 i 5 przyznaje dodatkową kolejkę.ZASADY RUCHU -
- Kamienie sąsiadujące ze sobą chronią się nawzajem. Jeżeli twój kamień wyląduje na niechronionym kamieniu przeciwnika, następuje zamiana miejsc.
- Nie można wylądować na kamieniu własnego koloru.
- Zawsze trzeba spróbować zrobić ruch do przodu. Jeśli nie jest to możliwe, trzeba przesunąć jeden z kamieni do tyłu. W przypadku braku legalnego ruchu - tracisz kolejkę
- Kamienie na ostatnich 4 polach nie są chronione i nie mogą być przesuwane - można je przenieść tylko poza planszę.
POLA SPECJALNE -
Pole 26 (Dom piękna): Wszystkie kamienie muszą się tu ZATRZYMAĆ zanim będą mogły pójść dalej.
Pole 27 (Dom wody): To jest pułapka! Jeśli masz kamień utopiony, musisz zdecydować, czy wrócić kamień na pole 15 (Dom drugiego życia) czy podjąć patyczki i ryzykować rzut o wartości 4. (Jeśli ci się uda wyrzucić 4 - kamień jest przenoszony poza planszę, jeśli nie - tracisz kolejkę).
Pole 28 (Dom trzech sędziów): kamień stojący tutaj, może być przeniesiony poza planszę poprzez dokładny rzut 3.
Pole 29 (Dom dwóch sędziów): kamień stojący tutaj, może być przeniesiony poza planszę poprzez dokładny rzut 2.
Pole 30 (Dom Horusa): kamień stojący tutaj, może być przeniesiony poza planszę poprzez dowolny rzut.
Jeśli kamień jest atakowany na ostatnich 3 polach, jest upuszczany do wody (chyba, że Dom wody jest już zajęty).
CEL GRY - wyprowadzenie wszystkich swoich pionów z planszy – kto zrobi to pierwszy, ten wygrywa.
Opinie użytkowników
6Gra faraonów
To dość ciekawa gra dla dwóch graczy. Nie będę opisywać reguł, bo są podane powyżej - powiem tylko, że zdecydowanie nie jest to gra typu chińczyk - rzuć kostką (patyczkami) i przesuń pion. Dzięki mechanizmowi wzajemnego chronienia się pionów jest nad czym główkować. Oczywiście losowość jest obecna - bo być musi - ale gra daje sporo możliwości taktycznych i warto ją poznać. Choćby z tego powodu, ze prawdopodobnie jest najstarszą grą świata.
Dodano 2014-03-18 01:23:01 przez Joanna