Tikal
Rok pierwszego wydania: 1999
Liczba graczy: 2-4
Wiek: od 10 lat
Czas gry: ok 120 min.
Projektant: Wolfgang Kramer, Michael Kiesling
Kategoria: strategiczne
Mechanika: area control, tile placement, auction/bidding, set collection
Ocena BGG: 7.36 (10705 użytkowników)
Wydawca: Ravensburger
Polska instrukcja
Opis gry
Wyobraź sobie, że jesteś Indianą Jonsem: kierujesz pracami wykopaliskowymi na terenie ważnego, starożytnego miasta Majów. Jednakże są tu również inni żądni chwały archeolodzy, którzy chcą zdobyć poszukiwany przez Ciebie skarb!W grze planszowej Tikal będziesz przedzierał się przez dżunglę, odkrywając zapomniane świątynie i znajdując niezwykłe skarby. Musisz nie tylko je zdobyć, ale również pilnie strzec przez zakusami konkurentów.
Tikal oferuje nie tylko świetną strategię, ale również doskonale utrzymuje klimat - wciąga Cię w klimat niebezpiecznej wyprawy przez dżunglę i nie zamierza wypuścić przez najbliższe 90 minut ;)
Na czym to polega?
Plansza to tajemniczy, nieznany obszar dżungli. W każdej turze gracze ciągną żetony terenu i kładą je na planszę. Żetony te moga być dziką dżunglą, świątyniami, wulkanami czy ukrytymi skarbcami. Z czasem, jak plansza zaczyna nabierać kształtu, widać coraz więcej świątyń i skarbców, którymi wartoby się zainteresować...
Tura gracza zaczyna się od pociągnięcia żetonu terenu i położeniu go przy zbadanym już terenie dżungli (wcześniej wyłożonych żetonach). Następnie gracz ma do wykorzystania 10 punktów akcji aby przesunąć swoich podróżników po odkrytej już mapie i wykonać konkretne działania. Jeśli badasz skarbiec, możesz wydać punkty akcji aby zabrać skarby i przenieść je swojej bazy wypadowej. Jeśli badasz żeton świątyni, możesz przeprowadzić tam prace wykopaliskowe i tym samym sprawić, że jest bardziej wartościowa, lepiej punktowana. Możesz również postawić przy świątyni strażnika, dzięki czemu Twoi przeciwnicy nie przejmą Twojej świątyni.
Gracze sukcesywnie odkrywają (tworzą) coraz większą mapę, badają świątynie i zbierają skarby, dopóki jeden z trzech żetonów wulkanów nie zostanie wyciągnięty. Sprawia to, że natychmiast każdy z graczy podlicza zdobyte do tej pory punkty (dodaje wartość kontrolowanych świątyń i zdobytych skarbów). Gra kończy się, gdy ostatni żeton terenu zostanie dołożony do planszy. Wtedy też po raz ostatni podlicza się punkty i gracz z największą ich ilością wygrywa grę.
Ważne: dla graczy, którzy nie lubią losowego systemu ciągnięcia żetonów planszy, Tikal oferuje system aukcyjny - gracze licytują się na żetony, które otrzymają. Mechanizm ten znacząco redukuje czynnik losowy i dodaje do gry dodatkowy, istotny elemement strategii.
Dla kogo jest Tikal?
Tikal jest grą strategiczną, ale jej poziom zaawansowania pozwala zagrać w nią nie tylko starym wyjadaczom, ale również graczom początkującym. Grę polecamy osobom poszukującym gry strategicznej na niezbyt zaawansowanym poziomie, o wyraźnym klimacie, przyjaznej dla szerokiego kręgu graczy. Gra może spodobać się fanom Osadników z Catanu.
Nagrody uzyskane przez grę:
Spiel des Jahres (Gra roku) 1999
Deutscher SpielePreis 1999
Games Magazine Best Family Strategy Game 2000
Gamers′ Choice Awards Best Strategy Game 2000
Opinie użytkowników
Nie ma jeszcze żadnej opinii.