|
Średnia ocena: 7.83 / 10
Rok pierwszego wydania: 2011
Essen 2011
Liczba graczy: 1-4
Wiek: od 13 lat
Czas gry: ok 150 min.
Ocena BGG: 7.89 (5138 użytkowników)
Polskie wydanie (2011)
Opis gry
Ora et Labora (łac. módl się i pracuj) jest grą osadzoną swoją fabułą w średniowiecznym klasztorze. Każdego dnia mnisi modlą się. Przede wszystkim jednak ciężko pracują, zarówno w murach swojego klasztoru jak i poza nim.
Gracze wcielają się w role opatów i wysyłają podległych sobie mnichów (przeora i dwóch braci zakonnych) do budynków, w których wytwarzane są różnego rodzaju dobra. Ilość wytwarzanych dóbr wskazuje kierat na kole produkcji.
Gracze wysyłają mnichów również do budynków, w których dobra podstawowe są ulepszane. (Przykładowo: w Mielerzu torf przetwarzany jest na opał).
Na początku gracze posiadają jedynie małą prowincję zakonną, czyli skrawek ziemi (w postaci planszy 2x5 pól) porośnięty częściowo lasem, a w części pokryty torfowiskiem. Prowincja ta jednak będzie w przyszłości rozwijana poprzez zakup kolejnych terenów.
Gra przerywana jest pięciokrotnie w celu przeprowadzenia fazy osad, podczas której gracze mogą budować w swoich prowincjach osady. Dzięki umieszczaniu ich w sąsiedztwie budynków o wysokiej wartości gracze mają możliwość zdobycia bardzo dużej liczby dodatkowych punktów zwycięstwa.
Budynki i osady mogą być budowane niemal na każdym pustym polu prowincji. Najważniejszy wyjątek stanowią budynki klasztorne (dla odróżnienia oznaczone intensywnym kolorem tła pola z nazwą budynku oraz pola z ikonami), które muszą do siebie przylegać. To powoduje, że w trakcie gry klasztory stają się coraz większe.
Zobacz rozkład ocen
Grę oceniło 37 użytkowników
- 49%49%
bgg017, bgg024, bgg059, bgg060, bgg066, bgg089, bgg096, bgg098, bgg110, bgg119, bgg121, bgg147, bgg148, bgg149, bgg153, bgg156, bgg158, Coen
Recenzje oraz opinie na innych stronach internetowych:
W porównaniu do Agricoli, gra ma zdecydowanie dłuższą kołderkę. Posiadanych dóbr nigdy nie brak. Wprost przeciwnie, jest ich na tyle dużo, że nie ma problemu z ich pozyskiwaniem. Cieszy obecność negatywnej interakcji, która ma postać inną niż tylko podbieranie surowców czy budynków. Tutaj mamy możliwość zablokowania mnichów innego gracza dzięki kontraktom. Wymagają one oddania naszemu przeciwnikowi monety lub też odrzucenia piwa lub wina, w zależności od wariantu gry. W ten sposób zmuszamy innego gracza do wysłania jednego z jego braci zakonnych, do budynku, będącego własnością tego gracza. Wykorzystujemy także działanie tego budynku. Mnisi opuszczają budynki tylko wtedy, gdy na koniec rundy wszyscy trzej znajdują się w budynkach.
Grę uważam za udana kontynuację serii żywieniowej autora. Jest w niej sporo możliwości. Trzeba uważać na to gdzie ustawiamy budynki a także przygotować surowce potrzebne do stawiania osad i produkcji przynoszących punkty dóbr. Osoby, które znają gry tego autora nie powinny być zawiedzione. Jest to solidna, rozbudowana pozycja, która jednak ze względu na brak zróżnicowania pomiędzy kolejnymi rozgrywkami i jakość wykonania niektórych elementów stoi w moim rankingu gier niżej od wspomnianej wcześniej Agricoli czy Le Havre. [więcej na blogu RedDice.com.pl]
Dodano 2014-06-08 00:33:21 przez Joanna
Wczoraj wieczorem pojawiła się okazja zagrania po raz pierwszy w Ora et Labora. Pomimo potwornego chaosu gdy otworzyłem instrukcje, udało się coś z nich wyciągnąć. Ta zawierająca opisy budynków może być na początek zapomniana. Do zabawy wystarczyło przeczytanie 4 stronicowego Wprowadzenie, doczytanie drobiazgów z Instrukcji szczegółowej i zapoznanie się ze startowym setupem. Rzeczywiście znając Agricolę i trochę Le Havre’a można sobie szybko przyswoić zasady. Na pewno jednak trzeba popracować nad przejrzystością graficzną tego co dostajemy. W tej chwili jest tu za dużo jakichś wtrąceń, tekstów z boku, dymków, różnych kolorów i ogólnie wygląda to dla mnie zniechęcająco. [więcej okiem Planszoholika]
Dodano 2014-02-14 23:47:23 przez Joanna
Jeść trzeba. Tą zasadą kieruje się Uwe Rosenberg tworząc swą wybitną trylogię żywieniową. Oto 2007 rok zostaje naznaczony Agricolą, która okupuje pierwsze miejsce na liście przebojów BGG i staje się kamieniem węgielnym rodzinnych gier spod znaku worker placement, a zarazem znakiem rozpoznawczym autora. 2008 rok wita Le Havre, ascetycznie prezentującą się portową walkę o każdy kęs, w mniemaniu wielu najlepszą z całej serii. Rok później, w 2009, nominalnie pierwsza i najskromniejsza część ujrzała światło dzienne pod egzotycznym tytułem At the Gates of Loyang. I wreszcie mamy nowonarodzone dziecko dwojga genialnych rodziców (matki Agricoli i ojca Le Havre; pewnie poznali się na wymianie studenckiej). Na salony, a w zasadzie do kuchni, wkroczyła bowiem w ubiegłym roku czwarta odsłona trylogii. [więcej w serwisie GamesFanatic]
Dodano 2014-02-14 23:47:06 przez Joanna
Módl się i pracuj czyli buduj i produkuj. Ora et Labora - módl się i pracuj to gra osadzona w realiach średniowiecznych opactw klasztornych. Gracze prowadzą swoją prowincję zakonną rozbudowując swoje włości oraz wysyłają mnichów do
[więcej do poczytania w Gildii Gier Planszowych]
Dodano 2014-02-14 23:46:04 przez Joanna
Uwe Rosenberg ciągle pozostaje niedoścignionym wzorem, jeśli chodzi o twarde i bezlitosne gry ekonomiczne. Twórca
[więcej w serwisie Polgergeist]
Dodano 2014-02-14 23:46:02 przez Joanna
Średniowiecze i Kościół katolicki z tej epoki to świetny tło dla gier planszowych. Tym razem tematem przewodnim będzie klasztor, dlatego módl się i pracuj w „Ora et Labora” i poznaj troski opata.
[więcej w serwisie Esensja]
Dodano 2014-02-14 23:45:57 przez Joanna
Ora et Labora w Internecie:
Ocena gry w/g użytkowników BGG: 7.89438.
Grę oceniło 5138 użytkowników.
BoardGameGeek - Kompendium wiedzy o grach planszowych z całego świata (w języku angielskim)
[kliknij po więcej informacji o grze]
Grę dodał(a) Joanna dnia 2014-01-02 23:50:51, ostatania modyfikacja 2015-10-25 13:13:07
|
|